Üres bölcsőt ringat...
Hétfő volt, mikor született
Én kivártam volna,
de nem lehetett
Tudod, a számla nagy,
a munka se vár
S jött a hír, hogy
a fiam már jár...

tovább>>>
 

Gyermekek reformtáplálkozása


GYERMEKEK REFORMTÁPLÁLKOZÁSA
Tudomány és életmód gyermekeink védelmében

A nyugati-típusú életvitelt folytató európai és amerikai népesség körében egyre nagyobb teret kapnak az ún. reformtáplálkozási formák, ezen belül is a vegetarianizmus. A növényi alapú étrenddel kapcsolatban gyakran éles kritikák fogalmazódnak meg, amelyek - az alultápláltságra és hiányállapotokra utalva - a kockázatokat vonultatják fel, különösen a gyermekek tekintetében.

A tudományos alapokon álló vegetáriánus táplálkozás, amely megfelelõ minõségben és mennyiségben tartartalmazza a tudatosan párosított, és megfelelõen elkészített növényi alapanyagokat, a gyermekeknél sem okoz hiánytüneteket, hanem éppen az ellenkezõjét eredményezi: elejét veszi a civilizációs betegségek kifejlõdésének, amelyet már számos, „több generációs” vegetáriánus családban is igazolni lehetett. (Hiánytünetek általában az egyoldalú táplálkozásból, a finomított ételek (fehérliszt, cukor) és túlzásba vitt nyersrost fogyasztásából eredhetnek.)

Az anyatej csökkenésével a kisgyermek hozzátáplálását a nem allergizáló, könnyen emészthetõ sárgarépával, burgonyával, barnarizzsel, sütõtökkel, céklával, almával és banánnal készülõ pépekkel érdemes kezdeni. A gluténszegény köles és hajdina szintén hasznos. A diófélék, a gluténtartalmú búza, zab, árpa és rozs, valamint a méz és a tojás étrendi beillesztése a 12. hónaptól javasolható. A tehéntej - az allergiák növekedése miatt - leghamarabb egy éves kortól adható, de sokan csak 3 éves kortól ajánlják. A tehéntej helyett a növényi tejek (zab-, kókusz-, szójatej) elõnyösebbek.

A kisgyermekek esetében az étel energia-, fehérje-, vas-, kalcium-, és B12 vitamin tartalmára kell figyelmet fordítani. Az energiát hidegen sajtolt olajokkal, bio margarinnal, teljes kiõrlésû gabonalisztekkel, diófélékkel, aszalványokkal lehet bevinni, míg a szójafelvágottak, hüvelyesek, mandula, tökmag, napraforgómag, zab, köles egymást hatékonyan kiegészítõ fehérje-, vas és kalciumforrások. A gyümölcsök és zöldségfélék a lúgosítást szolgálják, így a fontos építõelemek (B-vitamin, kalcium) a szervezetbõl nem távoznak el. A állati eredetû termékek (joghurt, túró, tojás) elég, ha kiegészítõ, komplettáló jelleggel szerepelnek az étrendben, mivel a fehérjehasznosulást segítõ egyéb tápanyagok aránya igen jó. (Ezek B12 források is egyben) A gabona- és hüvelyes-csírák szerepe szintén nem elhanyagolható, B-komplex vitamin tartalmuk miatt.

Gyermekeknél a túlzásba vitt rostfogyasztás elõnytelen, így a korpafélék korlátozása és a nyers zöldségek helyett a párolt zöldség növelése célszerû. Mindezek mellett a bio zöldséglevek, az ásványvíz fogyasztása is elõnyös, illetve a rendszeresség, a testedzés és pihentetõ éjszakai alvás is szerepet kap a jó felszívódásban. Az egyensúlyban tartott táplálkozás és életmód a jó erõnlétet, optimizmust, szívósságot, megfelelõ mentális erõt és lelki egyensúlyt szolgálja a a gyermekeknél a fitoaktív anyagok, enzimek, növényi „gyógyfehérjék”, érvédõ fitoszterinek és omega-3 zsírsavak, valamint a prebiotikus és lúgosító hatások révén.
Forrás: Pilis-Vet Kiadó


Oldal nyomtatsa
Stressz-teszt
Veszélyben van-e és ha igen, milyen mértékben a veled élő férj, társ,
apa vagy fiú? 

tovább>>>
 
Csatlakozók
Legidősebb csatlakozó tagunk ekkor született:
1928-03-21

Legfiatalabb csatlakozó tagunk ekkor született:
2008-04-19
 



Utolsó frissítés:
2012. 02. 18.