Üres bölcsőt ringat...
Hétfő volt, mikor született
Én kivártam volna,
de nem lehetett
Tudod, a számla nagy,
a munka se vár
S jött a hír, hogy
a fiam már jár...

tovább>>>
 

Gyertyaállás


 
A gyertyaállással legtöbben gyerekkorunkban, tornaórán találkoztunk utoljára. Akkoriban csak ügyességi feladatként tekintetünk rá, most azonban itt az ideje, hogy egész testünket karbantartó pozícióként újra felfedezzük.
 
Főleg a keleti tanokban elterjedt nézet, hogy minden, a normálishoz képest fordított póz jótékony hatással van az egészségünkre, agyunkra, sőt, még gondolkodásunkra és világnézetünkre is. Holisztikusan szemlélve logikus a gondolatmenet: fejjel lefelé szemlélve a világot egészen új nézőpontból láthatunk dolgokat, nem csupán fizikai értelemben. A gyertyaállásról sokat elárul, hogy szanszkrit neve, a szarvang-ászana azt jelenti: minden rész póza. Igen, a testnevelésórák egyik legmókásabb feladata valójában az egyik leghasznosabb jógapóz. Felfrissíti az egész testet, hiszen minden részünket másként terheljük, mint megszoktuk. A felfelé nyújtott lábak pihenhetnek végre, hiszen nem kell teljes súlyunkat cipelniük, és még a vénák is kiürülnek, ami visszeres panaszoknál kifejezetten jót tesz. A vér így olyan helyekre áramlik, ahol igencsak szükség van rá. Főként a pajzsmirigy és a mellékpajzsmirigy, ennek folyományaként pedig harmonizálódó anyagcserénk és hőháztartásunk "örül" az így megnövekedett vérellátásnak. A tüdőre és hörgőkre is jó hatással van a gyertyaállás, megfázás esetén, asztmás állapotokban is ajánlott, de kedvező hatást fejt ki emésztési zavaroknál is. Akik rendszeresen gyakorolják, állítják, hogy álmatlanság, fejfájás, fáradtság, lustaság, idegesség és depresszió ellen is hatásos, javítja az ellenállóképességet a légúti megbetegedésekkel szemben, és nem utolsó sorban az izmokat is erősíti, fitten tartja. Egyszerű, mégis sokrétűen hatásos gyakorlat ez az életerő növelése érdekében.
 
Fontos! A gyertyaállást csak akkor gyakorolja, ha alapvetően egészséges. Szívbetegségben, agyi vérellátási zavarokban szenvedők, vérnyomásproblémákkal küzdők és várandós kismamák számára sajnos nem ajánlott ez a póz!
 
Bármennyire egyszerűnek is tűnik a pozitúra, a kivitelezésnél érdemes néhány dologra odafigyelni. A gyertyaállásban töltött időt fokozatosan emelje, edzettségi szintjének megfelelően. Ha már rég csinált ilyet, kezdetnek 10-20 másodperc se rossz, később naponta 5-10 percet is eltölthet így. A képen látható végső pozíciót a következőképp érheti el: hanyattfekvésből húzza fel összezárt lábait, majd csípőjét megemelve lendítse őket a magasba. Kezével a derekánál támassza meg törzsét, majd igyekezzen minél lejjebb, a mellkasa felé vándorolni tenyerével. A helyes pózban álla a mellkasát érinti, teste teljesen egyenes, lábfejei lazán állnak, lábai zártak, miközben egyenletesen oszlik el a súly tarkóján, könyökein és vállain. Eleinte lehet, hogy légzése kissé kényelmetlenné változik, de ez később elmúlik. Mélyen, hasi légzéssel lélegezzen ki és be. A gyakorlat befejezésekor lassan, csigolyánként gördüljön ismét hanyattfekvésbe, majd mielőtt felkel, maradjon még fekve egy-két percig, hogy a szívét ne terhelje feleslegesen. (Forrás: activia.hu)
 
Oldal nyomtatsa
Stressz-teszt
Veszélyben van-e és ha igen, milyen mértékben a veled élő férj, társ,
apa vagy fiú? 

tovább>>>
 
Csatlakozók
Legidősebb csatlakozó tagunk ekkor született:
1928-03-21

Legfiatalabb csatlakozó tagunk ekkor született:
2008-04-19
 



Utolsó frissítés:
2012. 02. 18.